Anul 2018 este Anul european al patrimoniului cultural și se desfășoară sub motto-ul „Patrimoniul nostru: la confluența dintre trecut și viitor”
Pentru a celebra acest eveniment, în cadrul proiectului Erasmus+ „Our Common European Tale” coordonat de către Colegiul Tehnic „Ana Aslan” astăzi a avut loc prima serie de lectii-atelier susținute de generoșii profesioniști ai Muzeului Etnografic al Transilvaniei. Au participat 60 elevi din clasele X-XI ai Colegiului nostru care au asistat la o prelegere despre teme și motive din basmele populare românești, au creat ad hoc o poveste orală și au participat la 4 ateliere de artă și dans popular.
Obiectivul acestei activități a fost de a încuraja cât mai mulți elevi să descopere și să aprecieze patrimoniul cultural național dar și de a consolida sentimentul de apartenență la un spațiu european comun. Ne dorim ca în cadrul acestui parteneriat cu Muzeul Etnografic al Transilvaniei să celebrăm patrimoniul național și european printr-o serie de inițiative și evenimente care vor avea loc pe tot parcursul anului școlar pentru a le permite elevilor și profesorilor să se implice și să se apropie mai mult de tot ceea ce înseamnă patrimoniu cultural românesc, să recunoască contribuția acestuia la modelarea personalității noastre și a vieții de zi cu zi.
În cadrul parteneriatului Erasmus+ dintre cele 6 școli partenere (Ungaria,Croatia, Portugalia, Italia, Danemarca și România) ne propunem să descoperim părți comune ale patrimoniile naționale și ceea ce leagă spiritualitatea românească de alte țări europene. Deoarece nu ne gândim la patrimoniul cultural ca la ceva static, aparținând trecutului ci ca la o realitate care evoluează prin modul în care ne raportăm la el, prin implicarea noastră, aceste lecții-atelier organizate în cadrul parteneriatului cu Muzeul Etnografic al Transilvaniei transmit generațiilor următoare o valoare universală atât pentru noi ca indivizi cât și pentru comunitățile noastre, contribuind la afirmarea bogăției patrimoniului cultural românesc dar și la descoperirea diversității prin inițierea unui dialog intercultural despre lucrurile pe care le avem în comun.
„Această activitate a fost cea mai bună modalitate de a ne îmbogăți viața, prin posibilitatea de a interacționa cu ceva atât de fundamental pentru identitatea noastră, de a găsi bucuria de a aparține unei moșteniri atât de bogate, de a cunoaște și aprecia trecutul pentru a ne înțelege și forma viitorul. Patrimoniul cultural face parte integrantă din orașele, peisajele și siturile arheologice ale Europei dar îl întâlnim și în literatură, în artă sau în obiecte și, mai ales în meșteșugurile pe care le-am moștenit de la străbunii noștri, în poveștile pe care le spunem copiilor noștri, în mâncarea de care ne bucurăm împreună, în poveștile pe care le citim și în care ne recunoaștem. Elevii au pictat icoane pe sticlă, au cusut pe etamină, au înșirat mărgele pe ață și au învățat pașii unor dansuri populare. Pentru străbunicii noștri aceste lucruri erau activități normale, parte a vieții de zi cu zi de la sat. Pentru noi, astăzi a fost un moment de reconectare la trecut și de apreciere a ceea ce suntem pentru că ei au fost,” prof. Andreea Suciu (coordonator proiect Erasmus+ „Our Common European Tale”)
Paginile proiectului:
https://www.facebook.com/OurCommonEuropeanTale/
https://www.our-common-european-tale.com/
https://twinspace.etwinning.net/54268/home
Coordonator european: BUDAPESTI MŰSZAKI SZAKKÉPZÉSI CENTRUM PETRIK LAJOS Két tanítási Nyelvű Vegyipari, Környezetvédelmi és Informatikai Szakgimnáziuma din Budapesta, Ungaria
Școli partenere: Colegiul Tehnic „Ana Aslan” Cluj-Napoca, România; Liceo Scientifico Statale B. Rossetti, San Benedetto del Tronto, Italia; Borupgaard Gymnasium, Ballerup/copenhaga, Danemarca; Agrupamento de Escolas Anselmo de Andrade, Almada/Lisabona, Portugalia; I. gimnazija Osijek, Osijek, Croatia.
DISCLAIMER: Acest proiect este co-finanțat de către Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+
Prezenta comunicare reprezintă doar punctul de vedere al autorului și Uniunea Europeană nu este responsabilă pentru conținutul ei.